Het was in 2016. Mijn dochter kwam van school met een verftekening. Ik zei: Zo Féline, heb je een mooie boot gemaakt? Féline reageerde: Zo mag je het ook noemen, maar het is eigenlijk een skelet van een dinosaurus.
Vanaf die dag heb ik bij alle kunstwerken die ze maakte eerst haar uitleg gevraagd. Hoe kwam je op het idee om dit te maken? Of, wat is het verhaal achter dit kunstwerk? Ze vertelde dan niet alleen wat het moest voorstellen, maar ook wat haar gedachten waren bij de creatie. En, toegegeven, ik zag het lang niet altijd in haar werk.
In de voorjaarsvakantie liep ik met onze jongste dochter in een kerk in Frankrijk. We liepen langs een biechtstoel. Mam, wat doet deze kast hier? Ik legde haar uit wat een biechtstoel is. Maar dan kan de persoon met wie je praat je helemaal niet zien? Dat is nou juist de bedoeling! Je hebt dan ook geen vooroordeel over de persoon.
Als we iemand zien of horen, doen we vaak aannames. We maken er ons eigen verhaal van. Op het uiterlijk beoordelen we al of we iemand mogen of niet. Op het uiterlijk hebben we al een mening over hoe de persoon is. Doe ik ook. En wat zit ik er vaak naast, sorry! Als je je verdiept in de persoon is het verhaal vaak heel anders dan gedacht. Dan ga je keuzes van die persoon beter begrijpen.
Een meisje van 7 liet mij een van haar tekenkunstwerken zien. Helemaal in haar fantasie over een magie-land waar zij de adviseur is. Haar ouders luisterden vol verbazing mee naar de verhalen. Niet invullen, maar door vragen te stellen stimuleren om te vertellen. Haar fantasie had op alles een oplossing. Ze zei: in mijn hoofd is alles mogelijk!
De aannames die we doen zijn vaak ook onze bescherming. Met de miljoenen prikkels die we per seconde binnenkrijgen is het logisch dat ons brein moet filteren. We laten informatie weg, we vervormen en generaliseren. Je zou maar bij elke deur je moeten afvragen wat het is en hoe het werkt…
Die filters zijn ook actief als kinderen ons iets vertellen of laten zien. En ja, bij jouw uitleg hebben de kinderen ook hun filters! Handig om te weten… zéker voor de klas!
Wist ik dit maar toen ik kind was!