Even geen zonnetje of maantje zijn…

door | mei 5, 2024 | Blog | 0 Reacties

Werk je in het PO dan weet je gelijk waar dit over gaat. De leesmethode van onder andere Veilig Leren Lezen. Een methode met een enorm assortiment aan leesboeken. Bij het ene kind gaat de leesontwikkeling iets sneller dan bij het andere. Sommige kinderen kunnen zelfs al lezen voordat ze naar groep 3 gaan. Om het lesmateriaal te laten aansluiten bij die ontwikkeling zijn er verschillende niveaus. Loop je precies in de pas, dan lees je de boeken van de maantjes, heb je extra uitdaging nodig dan de zonnetjes en met ondersteuning de sterretjes. 

Geen idee of het een wetenschappelijk verantwoorde methode is, maar ik vond het goed klinken. Ze hebben ook een gelikte website. En dus begreep ik het enthousiasme. 

Tot mijn kind thuiskwam en zei: ik ben een zonnetje. Dat ben je zeker! Je bent het zonnetje in huis!  Nee, ik ben op school een zonnetje geworden! 

Mijn kind ervaart het dus als een label. En bij een label horen verwachtingen. In dit geval hoge verwachtingen. Wat als ons zonnetje een minder zonnige dag heeft? Krijgt ze dan dezelfde hulp als de maantjes of de sterretjes? Of krijgt ze dan te horen: maar jij kan het toch wel zelf? 

Weet je dat we ons in het onderwijs vaak laten leiden door onze verwachtingen? Ik had het pas nog. Een leerling leverde een opdracht bij mij in. Het was echt steengoed gemaakt. Had ik niet van hem verwacht.  

En nu het gevaarlijke… onze verwachtingen hebben invloed op de ontwikkeling van de ander!  Jij als leerkracht, docent of coach gaat namelijk handelen naar die verwachtingen. En dat doe je ONBEWUST! 

Het is meer dan eens aangetoond dat de verwachtingen van leraren van invloed zijn op de leerontwikkeling van hun kind. 

In 1968 onderzochten Rosenthal en Jacobson de invloed van verwachtingen op de ontwikkeling van leerlingen. In hun onderzoek vertelden ze leerkrachten welke leerlingen bovengemiddeld intelligent waren. Aan het eind van het jaar bleek dat de leerlingen met hoge verwachtingen de grootste groei hadden doorgemaakt. Rosenthal en Jacobson hadden echter niet de waarheid verteld. De lijst met sterke leerlingen was namelijk willekeurig gekozen en niet gebaseerd op een intelligentie test. 

Wees je bewust van je verwachtingen! Zeker voor de klas! 

We hebben vakantie! Even geen sterretje, maantje of zonnetje zijn. Mijn boekentip voor deze vakantie is: Bananenschillen in de school, over uitglijders in je denken, van Marald Mens. Daarin kom je ook een mooi hoofdstuk tegen over hoe we ons laten leiden door verwachtingen. 

Geniet van de vakantie!