Stel je voor dat we in de klas tegen leerlingen zeggen: ‘probeer eens stil te zijn.’ Hoeveel leerlingen denk je dat er stil zullen zijn? Vast wel een paar. Het is vast niet jouw standaard tekst. We willen niet dat ze het gaan proberen, we willen gewoon dat ze het gaan doen!
Het maakt zoveel uit hoe je het zegt en wat je zegt. Je wilt niet proberen om leerlingen stil te krijgen. Je wilt dat de leerlingen stil zijn! En jij wilt ze stil hebben omdat je iets belangrijks te delen hebt, waar ze naar moeten luisteren, toch?
- Probeer maar eens een pen op te pakken van je bureau. Heb je de pen nu in je hand? En, heb je het nu geprobeerd of heb je het gedaan?
Zeg jij als juf/meester: ‘Probeer deze som maar zelfstandig te maken.’ De meeste leerlingen zullen begrijpen wat je bedoelt en maken de som. Al had ik een keer een bijdehandje in de klas die na 2 seconde riep: ja, geprobeerd en het is niet gelukt. Hij was mijn held van de dag!
“Ach ja, zo proberen we wel eens wat!”
Woorden doen echt iets met ons brein. Ik bekeek een gratis online video. Degene in beeld introduceerde zijn verhaal met dat hij de video in één keer opnam en dat er dus mogelijk wel eens één verspreking in zou kunnen zitten. Wat denk je… die verspreking volgde al heel snel. Gelukkig maar dat zijn onbewuste zijn opdracht heel letterlijk nam en dus zat er maar één verspreking in.
Jochem Meijer had jaren geleden een sketch over een schoolreisje. Op de terugweg in de bus pakt de meester de microfoon en zegt met een benepen stemmetje: Mag ik heel even de aandacht? Mag ik heel heeeeel even de aandacht? (https://youtu.be/X2rQ3RaWGe8) Alleen al door het woordje ‘even’ is ie onhandig.
De woorden die we uitspreken, maar ook de woorden die we denken hebben effect op ons brein. Denk dus alsjeblieft in de juiste en vooral positieve richting. Er is een boek met de titel Words can change your brain. Hierin wordt een onderzoek beschreven naar hoe woorden je hersenen kunnen veranderen.
Bij sommige mensen staat het gezicht al op standje altijd iets te zeiken. Ik weet niet of er ook wetenschappelijk bewijs voor is, maar het lijkt mij dat je aan mensen kunt zien als ze uitgaan van het negatieve. Iets als Words can change your face.
‘Heb ik weer hoor!’ ‘Zul je net zien, ga ik een keer met de fiets… gaat het vast weer regenen.’ ‘Het kan bij ons ook nooit eens normaal gaan.’
Stel dat je de les zou starten met de zin: ‘Jullie hebben vast geen zin in de les!’ Dan weet ik zeker dat ze inderdaad geen zin meer hebben. Of iets als: ‘je zult het wel spannend vinden!’ tja, net nog niet, maar nu je zo het zegt!
Let dus op wat je zegt en hoe je het zegt! Zéker voor de klas!