Wat is de MatriXmethode?

door | mei 30, 2024 | Blog | 0 Reacties

Opruimen met de Matrixmethode

Heb jij je hoofd al opgeruimd?  Dacht of las jij ook ‘kamer’ in plaats van het woord ‘hoofd’? Ja, even je kamer opruimen is een opdracht die we allemaal kennen!  Maar ruim jij ook wel eens je hoofd op? In deze blog lees je hoe jij je met de MatriXmethode je hoofd kunt ordenen. 

Het gevoel hebben dat alles in je hoofd door elkaar staat. Een chaos waarin je niets meer kunt vinden. En het lijkt wel of er niets meer bij kan. Herkenbaar? Voor veel leerlingen (en volwassenen) is dit een dagelijkse realiteit. Alle nieuwe informatie die ze in de les krijgen, valt ergens in die chaos of komt er niet eens meer bij. Hoe lekker als je daar eens even met de bezem door kan gaan en alles weer geordend een eigen plekje krijgt. Dat kan!  

Eerst opruimen, dan leren

In een opgeruimd huis kun je de dingen veel makkelijker vinden. Je hebt minder afleiding en prikkels. Dat zelfde effect krijgt je ook bij het opruimen van je hoofd. Als alles in je hoofd een eigen plekje heeft, kun je het makkelijk terugvinden. Geordend per thema en opgeborgen in of buiten je hoofd in een vorm die voor jou werkt. De nieuwe leerstof zet je vervolgens bij het thema dat je hebt aangemaakt. Alles van school zet je bij school, alles van thuis bij thuis, alles van je sport bij je sport. 

Leren opruimen

Goed voorbeeld doet goed volgen… nou, met opruimen werkt dat vaak niet zo. Kinderen zien tijdens het opruimen allerlei mogelijkheden om er weer een spelletje van te maken. Ze verliezen zich in hun fantasie. Moeders die vertwijfelt uitroepen: Maar op school ruim je toch ook alles netjes op? Ja, moeders… de juf/meester heeft daar een methode voor!  Zo is er ook een methode voor het opruimen van je hoofd. Met de MatriXmethode leer je hoe jij je hoofd kunt ordenen. 

Je hoofd opruimen, hoe doe je dat? 

Eerst vragen we het kind te tekenen hoe zijn/haar hoofd werkt. In een tweede tekening mag het kind erop los fantaseren over hoe het zou willen dat het werkt. Op de tekeningen zie je vaak al thema’s die voor het kind belangrijk zijn. En je kunt er nog een paar als suggestie bijgeven. Thuis, vriendjes, sport, rekenen en taal, blije gevoelens en negatieve gevoelens. Bij elk thema bedenkt het kind waar het in moet worden opgeslagen. Alles is goed! Een computer, een kast, een gebouw, een boot, een doos… als het maar door het kind zelf is bedacht. En we sluiten af met tekening 3. 

De MatriXmethode Tiponderwijs

Tekeningen meisje (14) 

Simpel en effectief

Je maakt het voorwerp visueel. Je zet alle informatie van het thema daar in of op. Even schoonmaken en klaar!  Zo simpel en zo effectief. Kinderen die zich weer kunnen focussen in de les. Kinderen die weer tot leren komen. Ja, eerst opruimen en dan leren! Er is weer ruimte om de leerstof tot je te nemen. Het opruimen in je hoofd moet je net als het opruimen in een lokaal wel herhalen. Als kinderen het eenmaal in hun systeem hebben gaat het steeds sneller. 

Rekenen en taal leuker maken

Er is een tijd geweest dat de lesmethodes allemaal werden aangekleed met plaatjes. Bij elke letter een plaatje, dat zou het lezen leuker maken. Maar leuker blijkt niet altijd beter. Bij het aanleren van de letters hebben sommige kinderen het plaatje beter onthouden dan de letter.  De MatriXmethode leert de kinderen om visuele foto’s te maken van het alfabet en de tafels. In of buiten hun opgeruimde hoofd zetten de kinderen deze foto’s neer. Met als gevolg dat rekenen en taal beter gaan. Dat is pas rekenen en taal leuker maken!