Dat mens mag mij echt niet!

door | dec 20, 2023 | Blog | 0 Reacties

Heel nukkig kwam de leerling mijn lokaal binnen. Is er iets? Ja, dat mens mag mij echt niet. Ze moet mij altijd hebben. En daarna een heel verhaal over hoe oneerlijk hij is behandeld. En tieners kunnen zich vreselijk beledigd voelen! Herkenbaar?  

In je pauze kom je de personeelskamer binnen. Zitten collega’s zich te beklagen over een leerling. Niet bepaald opbouwende woorden die dan worden gebruikt. Dan ben je blij dat de leerling er zelf niet bijzit, toch?

Dat je de absentielijst invult en stiekem blij bent dat leerling X er niet is vandaag. Dan is het een stuk rustiger in de les. Heb jij toch ook wel eens gedacht?

Soms is het gedrag van leerlingen ook echt irritant of op z’n minst heel slecht getimed. En daarna is het knap lastig om dat weer te vergeten. Het is een beeld, gevoel of geluid in ons hoofd dat steeds weer bovenkomt als die ene leerling het lokaal binnenstapt.

We reageren op deze leerling (onbewust) net even anders dan op de andere leerlingen. Houden hem (m/v 😉) de leerling net iets meer in de gaten. En verwachten zelfs minder goede cijfers. Zoals een collega verwoordde: Hij zit iedereen te irriteren in de les en dan haalt ie nog een 10!

En het gekke is dat we ons daar vaak niet eens van bewust zijn… ‘Ik behandel alle leerlingen gelijk’. ‘Ik hou echt van ze’. ‘Natuurlijk mag ik die leerling wel!’ ‘Zijn gedrag is wel eens vervelend, maar de persoon is echt oké.’

Leerlingen voelen niet alleen aan hoe je over ze denkt, ze horen het en zien het ook! Dat kun je niet verbloemen! En ja, een goed gesprek met de leerling kan echt wat veranderen. Echter, als de leerling weer een keer in overtreding gaat, blijkt dat je de vorige keer niet was vergeten.

Wist je dat je door het veranderen van het plaatje in je hoofd, je echt ander contact krijgt met de leerling?

Een plaatje bevat allemaal submodaliteiten. Denk maar eens aan een heel leuk persoon. Heb je er een plaatje van in je hoofd? Is het kleur of zwart wit? Licht of donker? Dichtbij of veraf? En zijn er geluiden? Gevoelens?  Als je nu denkt aan een persoon die je niet mag.  Dat zijn echt wel andere submodaliteiten, nietwaar? 

De submodaliteiten van de persoon die je niet mag kun je wisselen met de submodaliteiten van de persoon die je wel mag. Doordat jij de submodaliteiten in het plaatje aanpast ga jij letterlijk anders naar de persoon kijken. Het is een eenvoudige NLP techniek met ongekende mogelijkheden. Zéker voor de klas! Als je de techniek eenmaal kent kun je die heel eenvoudig ook zelf toepassen.

Helaas zitten dit soort mooie technieken niet in de lerarenopleiding of in de intervisie voor nieuwbenoemden. Gelukkig weet jij mij nu wel te vinden! info@zekervoordeklas.nlp@gmail.com. Ik had dit 18 jaar geleden graag als beginnende docent willen leren, omdat het zo’n verschil maakt in mijn lessen en in het contact met de leerlingen en collega’s.

Sorry schoolleiding… als de plaspauzes van je mensen net iets langer gaat duren. Mogelijk zitten ze even wat submodaliteiten te wisselen. Daar gaat het wel veel leuker van worden in de school!