Vorige week stond ik onder een complimentendouche. Een regen aan complimenten en opstekers. Collega’s van de vakgroep gaven elkaar 3 complimenten. Dat raakt en voelt als een warm bad. (Vind ik een leuke woordspeling 😉).
Mijn collega gaf mij het compliment dat leerlingen zo positief over mij praten. Hij had nog nooit iets negatiefs over mij van leerlingen gehoord. Ik voelde de tranen prikken achter mijn ogen.
Het raakt mij omdat het voor mij een bewuste keuze is om de leerling te zien. Er voor leerlingen te zijn. Want terwijl ik nog nagenoot van de douche, weet ik dat een aantal leerlingen het moeilijk heeft. Alleen al de volgende dag….
‘Mevrouw, wilt u mij adopteren?’ Ik heb thuis alleen nog maar ruzie. De psycholoog zegt dat ik misschien wel uit huis geplaatst moet worden. Ik wil graag bij u wonen.
Een leerling die nare opmerkingen krijgt in de klas omdat ze meedoet aan de ramadan. Met betraande ogen komt ze mijn les in. Het klassengesprek heeft gelukkig een goede uitwerking.
Een andere leerling vertelt over ruzie met leerlingen die een foto van haar hebben gedeeld op Tiktok met allerlei nare opmerkingen tot gevolg.
‘Children are great imitators. So give them something great to imitate.’ (bron: onbekend)
Een groot compliment voor al die mensen in het onderwijs die leerlingen iets groots meegeven! Je maakt echt verschil door er te zijn voor de leerlingen! Geef ze het goede voorbeeld.
Als je begaan bent met de leerlingen komen ze met verhalen. Soms verdrietig, soms heel grappig en meestal gewoon een verhaal. Ook die leerlingen die altijd rustig in de klas zitten!
Een goed voorbeeld doet volgen. Zéker voor de klas!
Of ik er ook nog een NLP-term voor heb? Zeker! Modelleren, het reproduceren van succesvolle strategieën. Onderdeel van mijn strategie is elke avond benoemen waar ik dankbaar voor ben. Zodat ik heel bewust mijn gedachten kan sturen naar dat wat goed gaat. Dat slaapt ook nog eens lekkerder!