fouten maken mag, toch?

door | aug 4, 2024 | Blog | 0 Reacties

“Gun jezelf de tijd om te leren. Geen enkele leraar is perfect gestart. Ik weet niet eens of perfectie in het onderwijs een haalbaar doel is”. Dit mailde ik naar een van onze leraren in opleiding (LIO).

De spanning was te zien, zijn eerste werkdag moest een succes worden. Het liefst foutloos…

Fouten maken mag, toch? En we ‘leren’ toch juist van onze fouten? Echt? Hoe makkelijk maak jij fouten dan? En toen je toch één keer een fout maakte, heb je er toen ook iets van geleerd?

Ik heb jarenlang de overtuiging gehad dat iedereen fouten mocht maken, behalve ikzelf. Bij mij moest alles in een keer goed gaan. En ik zou bewijzen dat het mogelijk was ook. Klein minpuntje… ik nam gewoon geen risico’s.

Ik kan mij ook niet meer herinneren dat ze bij de faalangstreductietraining op het VO hebben uitgelegd dat er verschillende soorten fouten zijn. Ik weet zeker dat het mij had geholpen. Google vooral even op Eduardo Briceno – four kinds of mistakes.

  1. The stretch mistakes: Als je iets doet wat je niet eerder hebt gedaan of als het nog beter wilt kunnen. De ‘probeerfouten’, zoals dat de eerste pannenkoek mislukt. Of in het recept van de macarons waar al staat dat het de eerste keer mislukt én toch ga je het proberen. Het is de bedoeling om jezelf te stretchen.   
  2. The aha-moment mistakes: Een soort fout die je overkomt of die je toevallig tegenkomt. Als iemand je op deze fouten wijst krijg je een aha-zit-dat-zo-gevoel. Zo spoelde ik altijd mijn mond na het tandenpoetsen, maar dan spoel je dus de beschermende fluor van je tanden. Heel recent geleerd van de tandarts!
  3. The sloppy mistakes: Zo’n fout die je maakt doordat je bent afgeleid of moe en the concentratie verliest. (Foutje gespot? Scherp!).
  4. The high-stakes mistakes: Dat zijn fouten die je niet wilt maken, omdat de gevolgen groot of levensbedreigend kunnen zijn. Zonder ovenwanten de warme taart uit de oven pakken, of als chirurg het verkeerde been amputeren.   

Maak je dus nooit stretch-mistakes dan daag je jezelf niet genoeg uit. Ik gun het onderwijs dat docenten en leerlingen veel meer van dit soort fouten maken!

Misschien heb je wel net zo’n overtuiging als ik had. Het vormt een belemmering om te leren. Sterker nog, het haalt ook een hoop plezier weg. Als ik die overtuiging nog had, was ik op vakantie nooit over de hangbrug gegaan. Uiteraard gezekerd om een high-stake mistake te voorkomen!  Wat een adrenaline en wat een geweldig gevoel als het is gelukt.

Zéker voor de klas gun ik je dat je mag leren, ook als fouten maken daarbij hoort!