Haar eerste stage..

door | jun 30, 2024 | Blog | 0 Reacties

Het is al zeker 10 jaar geleden. Van NLP had ik nog nooit gehoord. Het was haar eerste les als stagiaire voor de klas, en ze had haar les tot in de puntjes uitgedacht. Alles uitgeschreven zoals ze dat op de opleiding had geleerd.

Ze was heel enthousiast en een beetje gespannen. Ze kende de leerlingen al een beetje van de lessen die ze had geobserveerd. Ze wist zelfs alle namen van de leerlingen. Maar zo voor de klas leek het wel of die kinderen er helemaal niet zo vriendelijk uitzagen.

Ze ging steeds verder naar achteren staan. Uiteindelijk stond ze tegen het bord. Haar hele lichaamshouding straalde uit dat ze het eng vond. Vastgenageld aan het bord.

Uiteindelijk heeft ze besloten te stoppen met haar stage. Wat had ik graag geweten wat ik nu weet. Ik had haar zoveel kunnen leren over hoe je wel zeker voor de klas staat.

Een paar dingen die ik had kunnen inzetten,al was het maar voor haar persoonlijke ontwikkeling:

1.Ik zou het met haar hebben over de kracht van overtuigingen en nog belangrijker…hoe je die kunt veranderen.

2.Ik zou met haar oefenen hoe jevoor een volle klas staat en laten zien en ervaren watje houding doet. Dat het uitmaakt hoe je staat en waar je staat. Hoeje contactmaaktmet leerlingen.

3.Ik zou het spel:‘Een duik in de leerkuil’inzettenzodatze weet welke tools ze kaninzetten voor deze leeruitdaging.

4.Ik zou haar uit eigen ervaring kunnen delen over hoe ik van een fixed mindset naar een growthmindset ging.

Dit is waarom ik met zeker voor de klas ben gestart. Om de mensen die voor de klas staan of daar nog voor studeren een persoonlijke boost te geven.

  • Zodat je (veel) zelfverzekerder je lessen kunt geven.
  • Zodat je weet hoe je zó communiceert dat je boodschap echt overkomt.
  • Dat je begrijpt waarom we allemaal op een eigen manier informatie filteren.

Mijn stagiair had in haar opleiding geleerd om een geweldig lesplan te schrijven. Ik was bijna jaloers op hoe ze alles had doordacht. Ze was een ster in het formuleren van lesdoelen. De vijf rollen van de leraar wist ze goed te benoemen. In haar opleiding was daar ook veel aandacht aan besteed.

Maar hoe je door jouw houding en uitstraling van leerlingen kleine monsters maakt, was geen onderdeel van de opleiding.

Geef ik nu dan alleen maar perfecte lessen? Zeker niet hoor, ik leer nog steeds bij. Pas kreeg ik opeens 5 Duitse leerlingen voor een uitwisseling in mijn klas. In een lokaal met 31tafels en stoelen waar ik al 29 leerlingen had zitten.

Mijn gastvrijheid werd niet direct door de klas gewaardeerd. Ze waren onrustig en gingen stuk voor stuk om extra aandacht vragen. Die les was het absoluut hard werken en extra onrust was niet ideaal.

Wat is dan anders? Mijn energie was op, maar mijn zelfvertrouwen niet! Ik weet wat de verandering met mij doet en met de leerlingen. En welk effect mijn handelen in de les heeft.

Ik help graag mee om docenten in opleiding en beginnende leerkrachten te behouden voor het onderwijs!