Stijn, nee… ik bedoel Joep. Ik wijs een leerling aan. Hij zegt: mevrouw, ik heet Jesse! O ja, dat is waar. Hoe ga ik die namen ooit onthouden? Vooral in de brugklas lijken al die leerlingen op elkaar. En elke 50 minuten komt er weer een andere groep met van diezelfde koppies binnen.
Sommige ouders zijn heel creatief geweest, waardoor ik de naam verkeerd uitspreek of schrijf. Anderen hebben vooral naar de top 10 van namen gekeken en daardoor heten meerdere kinderen in een klas Joep, Jesse, Sanne of Emma. En denk je eindelijk te weten wie Sofie is en wie Julia, dan veranderen ze hun haar- en kledingstijl en weet je het weer niet.
Het is het begin van het schooljaar, dus ik zit weer druk te oefenen. Mijn doelen: eind deze week de namen van al mijn mentorleerlingen weten en over een maand de namen van mijn andere klassen. Gelukkig heeft magister een mooie tool waardoor het (een beetje) voelt als een spelletje spelen. Mijn hoogste score vandaag was 24 van de 28. Morgen in de klas is die score wel wat lager weet ik uit ervaring, maar de week is nog niet om!
Het is ontzettend belangrijk om te namen van je leerlingen te weten. Door de leerling bij de JUISTE naam te noemen voelen ze zich gezien en gekend. Ga maar bij jezelf na hoe het voelt als iemand je naam (nog) weet. Dat de ander er moeite voor heeft gedaan om je naam te onthouden, geeft het gevoel dat je betekenisvol bent voor de ander.
Als de leerlingen dus echt belangrijk voor je zijn, moet je het leren van hun naam ook belangrijk maken.
En heb je de overtuiging dat je slecht bent in namen onthouden? Doe er dan meer moeite voor! Toegegeven, ik riep ook altijd dat ik er slecht in was, maar eigenlijk was ik gewoon lui. En vooral… was ik mij niet bewust van de impact van de naam van de ander kennen.
- En dus zit ik de komende weken te oefenen in Magister.
- Maak ik associaties.
- Oefen ik met de namenlijst of plattegrond als de leerlingen even zelfstandig werken.
- Sta ik aan het begin van de les bij de deur en begroet ik elke leerling bij naam