School is net een gevangenis

door | mrt 26, 2024 | Blog | 0 Reacties

We hadden een les over vergeven en vergeten. Het klassengesprek ging ook over straffen en de gevangenis.  Wel eens in een gevangenis geweest? Ik nog nooit! Na deze les is mijn nieuwsgierigheid wel gewekt.

Ik vroeg de leerlingen na te denken over de vraag: Wat zijn verschillen en overeenkomsten tussen school en de gevangenis. Druk zaten ze twee aan twee te schrijven.

De overeenkomsten hadden ze snel gevonden:

  • Je moet er verplicht heen
  • Als je het niet goed gedraagt, moet je langer blijven
  • Er staan hekken om het gebouw
  • Je mag niet zomaar het lokaal uit
  • Er zijn veel regels
  • Docenten lijken soms wel cipiers

De verschillen? Een leerling dacht dat zijn lunchpakket lekkerder was. Een ander vond het wel fijn dat je op school soms lesuitval hebt. En een leerling zei dat het hebben van vrije dagen toch wel een verschil was.

We keken een filmpje over hoe het in de gevangenis is. Een leerling riep daarna: Er zijn nog meer overeenkomsten dan ik dacht!

Vanuit mijn perspectief zie ik vooral de verschillen. Alhoewel… juist deze week heb ik een leerling uit de les gestuurd. En toen voelde ik mij ook meer cipier dan docent.  

De vooronderstelling binnen NLP is dat elk gedrag een positieve intentie heeft. Ofwel, in het moment reageer je op de voor jou beste manier.

Bij leerlingen is het gedrag er veelal op gericht het gevoel te krijgen erbij te horen. Naarmate leerlingen het gevoel hebben dat ze ontmoedigd worden om erbij te horen, zie je hun gedrag negatief veranderen.

Het is daarom zo belangrijk om erachter te komen wat er achter het gedrag zit. En ook mijn reactie is gedrag dat op het moment van handelen de beste manier leek.

Als docent bedenk ik altijd wat ik van een situatie kan leren. Wat waren mijn drijfveren en motieven? Wat mij daarbij enorm helpt zijn de neurologische niveaus. Op welk niveau kwam het gedrag van de leerling binnen en vanuit welk niveau heb ik gereageerd? Hoe effectief was dat eigenlijk?

Als leerling heb ik ooit van de school een gevangenis gemaakt voor een docente. Ik sloot haar op in een berging. Geen idee hoelang ze daar heeft gezeten. Gelukkig voor mij was er geen cipier of docent in de buurt. En met welke intentie ik dat deed weet ik echt niet meer. Ik vermoed om bij de groep te horen. En ik wist toen nog niet dat docenten ook gewoon mensen zijn.

Hoe sta jij voor de klas?

Met zéker voor de klas maak ik graag het verschil. Geen cipiers maar liefdevolle docenten voor de klas!